Har Storytel förändrat ljudboksmediet?

Storytels alldeles egna hissknapp

KB:s ljudboksgrupp strövar runt bland snöhögarna när vi letar oss fram till Storytel vid Valhallavägen i Stockholm. De huserar i nya ljusa lokaler på det gamla Artilleriregementsområdet. Det känns tidsenligt – nya medier i moderna lokaler.

Vi träffar bl a Helena Gustafsson (Storysides förlagschef och VD) som har stor erfarenhet av ljudboksbranschen. För några år sedan gick hennes ljudboksförlag Storyside ihop med Storytel. Storyside är idag Storytels förlagsdel, medan Storytel är den digitala försäljningstjänsten som strömmar Storytels ljudböcker. Storyside producerar även titlar för B. Wahlströms och Massolit som ägs av Storytel.

På hela företaget jobbar 60-70 personer med alltifrån support, marknadsföring, teknik, publishing och finans.

Ljudboksbranschen har nu nästan helt växlat in på det digitala spåret, där Storytel har varit ett av lokomotiven för det strömmade. Gustafsson säger att de nästan helt slutat med releaselistor för nya böcker. När de jobbar digitalt sker allt så snabbt, de behöver inte så lång framförhållning som förr när CD-skivor och förpackningar måste pressas och tryckas. Utgivningsdatumen är preliminära, inläsare kan t ex bli sjuka, fortsätter hon. Planeringen ligger kanske bara ett par månader framåt.

Storytel har tillgång till all statistik över det de strömmar, men den lämnar de inte ut utan respektive förlags medgivande. Förlagen äger själva sin statistik.

Vad är litterär kvalitet för Storytel?

”Om t ex en egenutgiven bok blir tillräckligt populär för att vi ska ge ut den som ljudbok, räcker det som kvalitetskontroll” säger Gustafsson. En ljudbok kan förvandlas till något helt annat än den tryckta förlagan. ”Man kan inte bedöma en ljudbok på samma sätt som en tryckt text, det är en helt annan upplevelse”.

Jan Olofsson från KB och Storysidemedarbetaren Peter Söderström i samspråk.

Den litterära kvalitén betyder inte att det blir en bra ljudbok, utan snarare tvärtom, menar hon. Ett exempel på detta är ”Sagan om Isfolket” som blivit väldigt populär tack vare Julia Dufvenius inläsning. Man måste hålla isär pappersböcker och ljudböcker – olika kriterier styr, säger Gustafsson.

Storytel lanserade ett nytt koncept i somras: Storytel Original. Det är specialskrivna serier på tio avsnitt som är en timme långa, och kan liknas vid de egenproducerade dramaserier som tv-bolagen HBO och Netflix sänder. Ljudboken utvecklas snabbt och antar nu nya former.

Varje vecka skickar Storytel/Storyside sina egna ljudbokssläpp till KB. Ljudböcker som bara ges ut digitalt är leveranspliktiga då de faller inom e-plikten. Det blir runt tio titlar i veckan,  däribland den egenproducerade serien Storytel Original, som därigenom arkiveras för framtiden.

Jan Olofsson och Kerstin Ehrnborg

Det här inlägget postades i Allmänt, Ljudböcker och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *