Vadan och varthän – var står vi nu? Kungliga bibliotekets musikgrupp på Svenska musikbiblioteksföreningens årsmöte, 30-31 mars 2017

Mona Eklund, Ann-Marie Ivarsson, Mats Cronwik, Jan Olofsson, Daria Chernysheva-Gerke, Hans Gustafsson och Anna Hedman från Enheten för film, musik och spel  vid KB, besökte Svenska musikbiblioteksföreningens årsmöte på Stockholms konstnärliga högskola.

Johanna Garpe, professor i kroppsliga och vokala praktiker, berättade om Stockholms konstnärliga högskola (SKH). Den bildades 2014 genom en sammanslagning av Operahögskolan, Stockholms dramatiska högskola och Dans- och cirkushögskolan.

Sångstudenten Matilda Sterby sjunger för oss

Skolan står för utbildning och forskning inom dans, musik, cirkus, film, media, opera och scenkonst. Som ett exempel på detta fick vi lyssna till kandidatstudenten Matilda Sterby som studerar operasång. Hon sjöng en sång av Grieg och Puccinis O mio bambino caro, så vi nästan blåste av stolarna. Vackert.

Nästa punkt var Olof Halldin, chef för SKH:s bibliotek. Han berättade om skolans fyra bibliotek. Tre av dem speglar och stödjer de olika utbildningarna medan det fjärde fokuserar på konstnärlig forskning. De har alla en konstnärlig grund som ska vara en inspiration för eleverna.

Anders Cato, specialkonsulent på Slots- og Kulturstyrelsen i Danmark, var näste talare. Ämnet var Folkbibliotek och musik, en nationell satsning inom musikområdet för folkbibliotek i Danmark. Slots- og Kulturstyrelsen är rådgivande till kulturministern och ska hjälpa till att uppfylla regeringens kulturella mål. Musikområdet är obligatoriskt för folkbiblioteken i Danmark. Lagen jämställer musik med andra medietyper.

Folkbiblioteken vill tillfredsställa alla musiksmaker och ge digital tillgång till all sorts musik. Biblioteket ska hitta sin plats som musikförmedlare i en kommersiell värld. Man har lyssnarklubbar på biblioteken som ska fungera som en plats för skapande av musik och musiksamarbeten. Mycket satsas på barnen, men satsas det något på äldre? En relevant fråga som ställdes av en deltagare. Svaret blev lite svävande.

Sist ut var Erik Fichtelius, nationell samordnare på Kungliga biblioteket. Hans föredrag började med ett klipp från Youtube med Sven-Ingvars föranlett av Sven-Erik Magnussons bortgång.

Erik Fichtelius talar om den nationella biblioteksstrategin och vad han tycker den bör innehålla

Med det ville Fichtelius visa hur lätt det är att söka fram och hitta material på kommersiella sajter som Youtube, men betydligt svårare att få träff i t.ex. Musik- och teaterbibliotekets sökruta. Däremot i bibliotekskatalogens sökfunktion får man träffar.

Syftet med att skapa en nationell biblioteksstrategi är bl.a. att berätta för regeringen vad ett bibliotek är och vad dess roll ska vara.

Fichtelius menade att bibliotekariekåren vill gärna stå upp för fakta och sanning och slå vakt om demokratin. Men hur ska biblioteken konkurrera med alla andra tjänster, speciellt de digitala? Den fysiska mötesplatsen är viktig. Bibliotek bör lyfta fram det unika de har, eftersom det är svårt att konkurrera med sajter som Youtube och Spotify, när det gäller det kommersiella.

Däremot bör man samverka beträffande digitala lösningar och Fichtelius spånade om hur man skulle kunna koppla ihop bibliotek med Spotify med tanke på svårigheterna med upphovsrätten. Den och digitala lösningar ”låser in” material så tillgången inte blir likvärdig för hela befolkningen, menade han. Hur ska man lösa det? Genom avtalslicenser eller att t.ex. universiteten får tillgång till olika databaser som annars bara finns att tillgå på själva universiteten eller på ett speciellt bibliotek. Ett exempel är KB:s digitala dagstidningar vilka borde finnas att tillgå på alla högskolesäten för alla studenter. Fichtelius pläderade således för att öppna upp biblioteken mer för åtminstone studenter så biblioteken i fortsättningen har en berättigad roll i samhället, vilket också stärker demokratin.

Den andra dagen av årsmötet tillbringades på Nya Kungliga musikhögskolan.

KB-medarbetarna Ann-Marie Ivarsson, Mona Eklund, Daria Chernysheva-Gerke, Mats Cronwik och Anna Hedman (bakom kameran) är spända inför rundvandringen på Musikhögskolan

Elina Edblom, konferenskoordinator på KMH, gav oss en guidad visning runt lokalerna i denna ståtliga byggnad, ritad av Margareta Källström och Tobias Rosberg.

Direkt i entrén till huvudbyggnaden slås man av hur högt i tak det är och hur mycket rymd byggnaden har. Uppe längs ena väggen finns böljande balkonger i etapper som ska symbolisera rytmen i musiken. Ett rosa ljus syns i varje etapps tak eftersom det röda golvets färg reflekteras där.

Man började bygga den nya musikhögskolan 2013 och sommaren 2016 var de nya lokalerna på ca 16 000 kvm färdiga. Det gamla stall- och ridhuset från ca 1890 som låg på området behölls, eftersom det är byggnadsminnesmärkt och är nu skolans bibliotek och gränsar till huvudbyggnaden. På området ligger också  stallföreståndarens tjänstebostad, den s.k. Gula villan. Den är dock inte längre gul utan ommålad i sin ursprungliga färg, rödbrunt. Den glasade huvudbyggnaden inhyser övningsrum, konsertsalar, undervisningsrum m.m. Vi fick gå in i några av dessa och titta på arkitekturen.

Lilla salen har inspiration från havet i form av böljande blå paneler på väggarna. Orgeln från gamla musikhögskolan finns också här att skåda. En annan övningssal hade skogen som inspiration, därav den mörkgröna färgen i rummet. Den stora konsertsalen,

Konsertsalen Kungasalen på KMH

Kungasalen, går helt i olika röda nyanser och där har man under året olika gratiskonserter som man kan boka på högskolans hemsida. Kungasalen fick sitt namn som tack till

Kungen i och med att han till skolan donerade den penningsumma han fick i 70-årspresent av olika näringslivstoppar.

Musikhögskolans bibliotek har varit ett stall, vilket de kvarvarande pelarna och väggluckan vittnar om

Bibliotekschef Karin Nordgren och bibliotekarierna Ann Malm och Judit Schöld berättade om biblioteket som är inhyst i det f.d. stallet på området. Man kan se att det varit ett stall bl.a. på ytterdörren och pelarna längs båda sidorna i byggnaden.

 

Här finns noter, tidskrifter, skivor, böcker, videor bl.a. Förutom läsplatser har biblioteket åtta platser med möjlighet att lyssna på musik både från lyssningsdatabaser och på CD. Det finns också ett mediarum som har flera platser med surroundsystem.

Besöket avslutades med god lunch i skolans restaurang med det musikklingande namnet Oktav.

Text & foto: Anna Hedman

Det här inlägget postades i Allmänt, Musik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *