Nypressade vinyler med Cornelis, Arbete & Fritid och Agnetha Fältskog

Nypressade vax från 2016-2017. Första gången de kom ut inom parantes. Agnetha Fältskog ”Som jag är” (1970), ”Tintin. Enhörningens hemlighet”, Cornelis Vreeswijk ”Visor, svarta och röda” (1972), Arbete & Fritid ”Andra LP” (1972). Foto: Jan Olofsson/KB

Lill Lindfors album ”Du är den ende” (från 1967), Agneta Fältskogs ”Som jag är” (1970), Arbete & Fritids ”Andra LP” (1971) och de klassiska Tintin-skivorna inlästa av Tomas Bolme och Bert-Åke Varg (1970-talet) är några av de ”nya” LP-släppen på senare tid. Det infinner sig en lätt svindelkänsla av att kastas tillbaka till 1970- och 80-talet, när man ser de nypressningar av gamla vinylskivor som skivbolagen nyligen skickat som pliktexemplar till Film, musik och spel på KB.

Den första retro-vinylvågen har redan sköljt över oss en tid: nya album (ofta med unga artister som knappt sett och ännu mindre rört vid en LP under uppväxten). Och här är nästa våg: riktigt gamla skivor som skivbolagen dammat av och pressat igen, när de insett försäljningspotentialen i det rådande retrosuget. Äldre artister som Monica Zetterlund, Vildkaktus, Cornelis Vreeswijk och Agnetha Fältskog är plötsligt aktuella på LP igen. LP-skivan introducerades i slutet av 40-talet och hade sin storhetstid mellan 60- och 80-talet.

Nytt på LP från Polydor 2017: Lill Lindfors ”Du är den ende” (1967). Foto: Jan Olofsson/KB

Musiken har aldrig varit mer tillgänglig eller bärbar än idag p g a eller tack vare strömningstjänsterna. Trots det väljer fans att köpa en stor fyrkantig kartong innehållande en rund plastbit, vilken dessutom kräver pickup för att spelas! Troligen tilltalar dessa plastbitar fler sinnen än den flyktiga strömmade musiken. Vinylen är möjligen mer nostalgisk och upplevs kanske som mer ”autentisk”.

Vinylens återkomst är ett fenomen! Detta plötsliga skivsug tog musikindustrin (och de flesta andra) på sängen. Men återgången till fysiska format begränsar sig inte bara till musikindustrin. Till exempel har tillverkningen av Polaroid– och Super 8-kameror återupptagits.

Under 2016 ökade vinylen i Sverige med 38%, och hade en marknadsandel på 4% av musikförsäljningen i Sverige, enligt IFPI. CD:n hade 9% och strömmad musik 84%. Det strömmade kommer förstås inte att försvinna, men bland mer hängivna fans kommer troligen suget efter vinyl  att hålla i sig ett tag framöver . De är ett slags kompensation för känslan som den strömmade musiken saknar. Att äga en LP kan ge en kulturell identifikation som är svår att uppnå med en digital spellista.

Jan Olofsson

Det här inlägget postades i Allmänt, Musik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *